04 April 2009

Pelita Antik & Pelita Baru




















~ mengumpul pelita....salah satu hobiku...rasanya pelita ni cukup unik walau sudah tidak berfungsi sebagai 'cahaya menerangi malam'...pelita datang dalam pelbagai bentuk, saiz, warna dan boleh diperbuat dari pelbagai bahan....



















~ baru pertama kali tenguk pelita bentuk ni & saiz sebesar ini...memang agak tinggi & besar...
tinggi 17" dan chimney dia je dah 10"....

~ baru je tuannya bawak keluar untuk dipamirkan, terus ku sambar tanpa lengah...














~ memang nampak sangat betapa berusia pelita ini...nanti akan dibersihkan & diberi wajah baru...




















~ ni pelita baru...yang cuma 7" tinggi...pelita ni agak berat dari yang biasa2...maybe sebab balang kaca tempat isi minyak tu agak tebal...




















~ ni pelita baru gak...

4 comments:

inna said...

kak ani.........

pelita bekas minyak biru tu....
dulu arwah mak saya memang gunakan...

kitaorang panggil tu pelita gajah..hehehe...merata dah saya cari edisi baru pelita gajah ni...tak jumpa pun...

kak ani.....pelita botol merah cemeni jernih tu saya nak 2 boleh ke...

annie said...

ooo....inna pernah gunakan ek...
wah...ada sejarah lg..sure cahay dia pun terang benderang kan sbb sumbu dia besar...

nanti bila akak ke kedai tu lg, akak belikan utk inna pelita merah tu...

azah said...

dua2 pelita yg baru dan lama pun cantik..berkenan..dah mula dah..hehehe

inna said...

memang terang cahaya dari pelita gajah ni...sumbu dia besar dah namanya gajah kak ani....hehehe