23 December 2009

Aladdin~Pelita Antik




seronok tak terkata bila ternampak je pelita buruk ni... orang yang jual tu kata dari tembaga...tak kisah la dari ape pun..belum perasan masa ni sebab nampak kusam je...nampak wayar,so ingatkan boleh pasang mentol...tapi bila tenguk dekat,takde pulak tempat letak mentol, cuma ada wayar je...tak kisah jugak, bukannya nak suh dia nyala pun...




bila bukak tempat letak sumbu dia, baru nampak macam mana rupa sebenar...rasanya asal pelita ni untuk minyak tanah tapi telah diubahsuai untuk guna letrik...tak kisah la beb....







balik rumah baru telek puas-puas...baru perasan ada macam2 tulisan kat situ...habis ku bukak segala yang boleh bukak untuk kerja2 menyental...rupanya ada nama ALADDIN,siap dengan no paten lagik ... nanti akak jejak kat cik google ya...



memang sah ada pelita dengan nama ALADDIN ni...baru akak tahu ... cantik2 semua kakak2, abang2, adik2 dia ni...tapi tetap tak nampak kelibat pelita akak ni, memang sah dah alami proses evolusi hingga dah hilang rupa asalnya...tak kisah jugak...










inilah rupanya setelah dibersihkan...cantik kan ?...ia dah cukup cantik di mata akak...walaupun takda chimney...

cantik tang RUPA...
cantik tang NAMA...
cantik tang USIA...&
cantik tang HARGAnya..
.

6 comments:

Amri Rani said...

Rasanya..tapak tu utk lampu sbb ada wayar, cuma dia pasang pelita kat atas tu coz tapak pelita tu ngam dgn bekas lampu bawah tu...betul ke..?

rossana said...

salam ani....lama tul kita tk borak2 ya....
ani sental ngan apa berkilat2 tu?

Kak Ani said...

salam anna,
kita pakai segala benda...brasso la...entah apa ke nama...lupa la pulak...

DIANA said...

nak jual tak pelita alladin kak?

DIANA said...

itu memang pelita tapi telah dimodify utk dijadikan lampu elektrik...sayang selalunya pelita harus dibiarkan dalam condition original..baru rare dan mempunyai harga pasaran..chimney untuk pelita alladin kat sini sangat susah untuk dicari...sebab model alladin kak menggunakan chimney lox on...(chimney kunci)....chimney vintage alladin manufactured by PYREX...kalu for sale pun harganya cukup tinggi...kat melaka dlm RM 1000

DIANA said...

sila ke blog sya malam nanti sya akan post kan gambar pelita alladin dan chimney pyrex...