21 May 2009

Anak Burung


dah banyak kali burung buat sarang, bertelur, menetas, membesar dan akhirnya terbang...
ni entah kali keberapa burung spesis ni buat sarang kat pokok hydrangea yang tak pernah berbunga...geram nak cabut je pokok tu...tp sebab burung spesis kecik ni suka buat rumah kat sini...so biarkanlah...daun pokok ni lebar,burung ni guna 2 helai je sbg basis rumah mrk...kat gambar bwh tu,daun yg bhg bwh tu dah kering...so semakin anak2 dia membesar, semakin berat beban, sarang tu pun semakin melandut ke bwh...semlm sekor anak dia jatuh ke tanah padahal dah ditadah dgn sarang burung tempua kat bwh tu...bila tgk dah mati dihurung semut...sekarang mrk dah pandai gerak2...nanti sat nak snap gmbr terbaru....

ni gmbr terbaru, snap pukul 8.24 am...baru sat...kan betul,satu dah jatuh ke bwh lagi....dah byk tumbuh bulu...nasib baik yg jatuh tu masuk ke dlm sarang lain yg ditadah kat bwh....bukan main bising ibunya bila p snap gmbr tadi, ingatkan dia tak de, rupanya ada dekat2 situ gak dia....

harap mrk blh terus hidup sampai blh terbang....

2 comments:

inna said...

salam kak ani..

elok je burung tu buat sarang serendah itu kan....padahal banyak pokok2 yg lain lebih tinggi yg selamat ukt dibuat sarang..

pengalaman kak ani ni mengingatkan saya 5 ke 4 tahun lalu...burung merbah buat sarang rendah dalam pasu bunga saya..kata pepatah org tua nak dapat nikmat rezeki tu kak...eheheh..satu lagi kata org tua2 anak2 kita tak nakal sebab tu burung tu berani buat sarang rendah..

annie said...

insyaallah betul kata inna tu...padahal kat rumah akak tu ada pokok yg lebih tinggi,yg mmg kita tak leh nak tgknya kalau burung buat sarang, tp dipilih pokok tu jugak...dah masuk 3 kali spesis tu buat sarang kat pokok sama..

sblm ni,kat atas pokok laici tp akak tak dpt tgk la sbb tinggi-kena panjat tangga kalau nak tgk...ni burung spesis lain...