31 July 2009

Lempuk Durian


~ dah lama tak buat n3 pasal makanan...so kali ni kita tenguk n3 mengenai Lempuk/Dodol Durian....kat atas tu cuma sebahagian kecik isi durian yang belum diasingkan isi dari bijiknya.....lupa nak bilang berapa bijik durian semuanya...

~ ini ialah salah satu cara orang dulu2 cipta untuk 'preserve' isi durian yang melambak-lambak yang tak habis dimakan...kalau orang ada dusun la tu...tapi ni durian beli sebab kami tak de dusun ....selain dari dibuat tempoyak...

~ pelbagai cara digunakan untuk buat lempuk ini...ada ditambah gula...gula melaka...santan la...tepung la dll...ada yang dimasak bersama biji2nya, kemudian isi dan biji akan terasing dengan sendiri...cara ni, lempuk akan berwarna gelap...

~ ni versi ikut citarasa orang yang membuatnya...tanpa campur apa2 bahan lain...semuanya isi durian sahaja....dikacau atas api yang paling perlahan...sehingga betul2 kering....~ ni isi durian yang telah dikacau +- 3o minit...satu rumah bau durian uuu....


~ sudah berubah warna....kacau tak boleh berhenti, nanti hangus...

~ ini setelah disejukkan....warna tak sekata sebab ada gak hangus...~ ini telah diisi kedalam plastik seberat +-250gm setiap satu...macam nak jual la pulak...senang nak pas kat 3 anak yang tinggal berjauhan...senang untuk makan...tak perlu usik yang lain..

~ memang sakit habis satu badan mengacau lempuk ni...makan sekejap je dah habis...

~ eeemmmm....memang enak sekali...manis buah yang asli...

~ jemput rasa lempuk durian asli....

9 comments:

inna said...

salam kak Ani.......eeee sedapnyaaa

saya nak beli 2 bungkus.....hehe

annie said...

salam inaa...

alahai dik, akak tak jual la...kalau dekat,boleh akak pas je kat inna...

Yati said...

OMG, homemade lempuk. Meleleh air liur.
Yati tak tau pun yang lempuk tu dibuat tanpa campur apa-apa. Ingat ke, dia letak gula melaka. Pergh... kak annie,nampak sedapnya!
Yati ada tag untuk akak. Jemput ke blog Yati amik tag ye. :)

rossana said...

rajinnya cik ani kite ni....kite tk reti wat mende ni...tau mkn jerk...tp payah nk dpt yg ori tk campur apa2 nowdays kan?..ani kalau wat inti sagumpal punsedap lempuk ni....tau tk sagumpal tu mende?

HazCottageCHaRm said...

Akak...my peberet lah lempuk nie...hmm memang kalu dekat bole beli ngan akak...

annie said...

yati~lempuk blh campur bahan2 lain...rasanya yg jual kat s'mrkt tu mesti campur kot...nak jimat durian kena campur la...

insyaallah akak p ambik....tq yati

annie said...

anna~sbb nak mkn punya pasal,kena la buat...dah kebetulan dok bumi yg byk durian...

kacau je sampai kering...mesti anan blh buatnya

sagumpal...sagu bulat2 dlm kuah santan tu kan...kita tak reti buat...mkn reti la...

annie said...

anim~anim pun tau makan lempuk ek...kalau dekat mmg akak dah pass2 daa kat anim...

Blue Damask said...

lempuk.. teringat kat mak yg paling rajin masak sbb ayah tak makan durian. mak biasa buat projek lempuk ni time ayah ada mesyuarat lelama kat balairaya - kalau tak dia komplen bau semerbak tu. pakai periuk tembaga takdela cepat sgt hangusnya so kurang penat..