21 February 2010

Barang2 Lama




















n3 kali ni saja akak nak kongsi penemuan barang2 lama...kalau orang putih panggil 'vintage'... tapi akak panggil je 'barang2 lama'...

kalau yang biasa menjahit pasti kenal dengan zip berjenama YKK ni .... atau kalau yang tak kisah menjahit, pun pasti perasan zip dulu-dulu dengan jenama ni ... sudah agak lama akak tak nampak zip jenis ini... kalau ke kedai nak beli zip ... yang jumpanya jenis bergigi plastik dan berkain nylon/polyester... bila mintak brand ykk, mereka kata tak ada...zip YKK dulu dari kain cotton dan giginya dari aluminium...selalunya zip ykk ni amat tahan...dulu2 ada kat uniform sekolah rendah [ zaman akak sekolah rendah dulu, semua pakai pinafore biru yang berzip kat tepi ]...kadang2 tu baju dah burk atau dah tak muat tapi zipnya masih ok...so tentas ambik zip tu, boleh diguna-pakai lagi sekali

jarum kait 2 jarum tu saja je akak beli...nampak macam yang lama tapi tak sure sangat sebab akak tak berapa pandai kait guna jarum ni...so saja nak cuba balik mengait ...

butang tu pun jenis lama....





















yang ni 12 inci.... 1 dozen ....



















yang ni pulak 20 inci....kainnya pun dah bertukar warna menandakan usianya.....1 dozen...




















yang ni 5 inci...semuanya 1 dozen...


~> semua zip-zip ni masih dalam keadaan yang baik.... ia banyak mengembalikan nostalgia dulu-dulu....





7 comments:

Khadijah Mohamed said...

salam kak ani, saya pun suka simpan barang lama mcm nie...terkenang zaman kecil2 dulu...

inna said...

salam kak Ani..

betul tu kak zip YKK ni memang tahan berbanding yg plastik zaman skrg...

kak bila sebut barang-barang lama ada 6 sukukata...bila sebut vintage cuma 2 sukukata je....hehe...

Kak Ani said...

salam jah~akak ni dah cuba sekat/tahan nafsu beli brg2 lama ni...tp entah la,bila terpandang je,terus tingat masa lalu...kebetulan pulak rege brg2 ni amat murah...kalau mahal,akak tak belinya...

salam inna~kadang2 senang guna perkataan inggeris sbb dia pendek...tapi utk vintage-mcm tak rasi dgn brg2 lama dr negara kita...entah akak merepek je ni...

rossana said...

salam ani...kite baru blk kg chinese new yr baru ni...awk tk kelik ke?
betul tu ani...zip ykk ni mmg tahan...yg plastik skrg ni senang sgt merekah kt tgh esp kalau pd kain baju kurung..(yg benornya perut kite yg padat....he..he..)

Kak Ani said...

salam cik puan anna...

kita tak kelik la...anak masih belajar kat sana ke? windu weh nak mkn makanan kg..

mmg la tang perut tu padat...itu yg nakkan zip kukuh...jenama sekarang kita tak tahu pun mana yg elok...agaknya kita yg ketinggalan kot...

d u r a said...

salam kenal kak ani,
best blog kak ani .byk info :)

zip YKK memang tahan lasak.
jenis ni kalau nak beli kena cakap kat apek tu-nak beli zip jeans. tapi itulah memang susah nak dapat.kat yang paling besar dapat jumpa 8inci saje. kat mana kak ani beli 20 inci tu ya?

Kak Ani said...

salam dura,

tadi akak dah p melawat blog dura...mmg best - byk info...

zip ni mmg stok lama...beli pun dgn org jual brg terpakai....